P r o c e d u r a w y d a w a n i a o r z e c z e ń/ o p i n i i w p o r a d n i p s y c h o l o g i c z n o – p e d a g o g i c z n e j w C h e ł m n i e
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chełmnie wydaje orzeczenia na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. 2017r., poz. 1743).
Zespół Orzekający Działający w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie wydaje:
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub indywidualnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim,
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi) wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, szkoły, placówki oświatowej,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się dzieciom od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Posiedzenia Zespołu Orzekającego odbywają się zgodnie z zarządzeniem dyrektora. Termin posiedzeń ZO znajduje się w zakładce „Zespół Orzekający” (czas posiedzenia jest dostosowany do potrzeb i ilości zgłoszonych wniosków), zgodnie z przyjętym harmonogramem podczas planowania pracy na dany rok szkolny. W wyjątkowych sytuacjach przewodniczący może powołać posiedzenie Zespołu Orzekającego w dodatkowym terminie oraz w innych godzinach.
Procedura wydawania orzeczeń:
1) Złożenie wniosku przez rodzica/opiekuna prawnego/pełnoletniego ucznia:
- Rodzice/prawni opiekunowie dziecka/pełnoletni uczniowie ubiegający się o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinii o potrzebnie wczesnego wspomagania rozwoju zgłaszają się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie.
- Rodzice/prawni opiekunowie/pełnoletni uczniowie, po spotkaniu z zespołem diagnostycznym składają wniosek do Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie. Wniosek powinien być podpisany przez rodzica/prawnego opiekuna dziecka/pełnoletniego ucznia i zawierać wszystkie wskazane w nim informacje. Jeśli zachodzi potrzeba wydania dziecku jednocześnie dwóch orzeczeń (np. o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego) składa się jeden wniosek.
- Za treść orzeczenia odpowiada wyznaczony przez przewodniczącego zespołu członek zespołu orzekającego lub zespół diagnostyczny.
Pisemny wniosek zawiera:
- imię/imiona i nazwisko dziecka lub ucznia,
- datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia,
- nr PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL serię i numer dokumentu poświadczającego jego tożsamość,
- adres zamieszkania dziecka lub ucznia,
- nazwę i adres przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub ośrodka, oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza, nazwę zawodu
w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, - imiona i nazwiska rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub ucznia oraz adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania,
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada,
- informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach – jeżeli takie zostały wydane,
- informacje o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku, gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym,
- określenie przyczyny i celu, dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia lub opinii,
- oświadczenie o wyrażeniu bądź nie wyrażeniu zgody na:
- przetwarzanie danych osobowych w celu wydania orzeczenia lub opinii przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Chełmnie;
- udział w posiedzeniu zespołu orzekającego nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, asystenta nauczyciela, pomoc nauczyciela, asystenta edukacji romskiej- wyznaczenia przez ich dyrektora,
- na udział w posiedzeniu zespołu orzekającego innych osób, w szczególności psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza lub specjalisty,
- doręczanie pism na pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- podpis wnioskodawcy.
- oświadczenie wnioskodawcy, że jest on rodzicem sprawującym władzę rodzicielską nad dzieckiem lub uczniem, prawnym opiekunem dziecka lub ucznia lub osobą (podmiotem) sprawującym pieczę zastępczą nad dzieckiem lub uczniem – jeżeli dotyczy.
Jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka lub ucznia, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia. Wnioskodawca zostaje poinformowany o konieczności dostarczania zaświadczeń lekarskich przygotowanych na wskazanych wzorach, ponieważ zawierają przygotowane miejsce na wszystkie wymagane informacje. W sytuacji złożenia zaświadczenia lekarskiego przygotowanego na innym druku, może zaistnieć potrzeba uzupełnienia informacji.
Do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego. W zaświadczeniu lekarz określa: przewidywany okres – nie krótszy jednak niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, rozpoznanie choroby zgodnie z klasyfikacją ICD-10 lub innego problemu zdrowotnego i wynikające z nich ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, powodujące, że stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
Do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe wnioskodawca dołącza zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu, jeżeli zespół po zapoznaniu się z dokumentacją stwierdził, że zaświadczenie to jest niezbędne do wydania tego orzeczenia.
Wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez specjalistów opinie oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych.
W przypadku wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca własnoręcznym podpisem oświadcza, że został zapoznany, że w sytuacji objęcia dziecka/ucznia nauczaniem indywidualnym mogą w przyszłości występować u osoby wobec której wydaje się orzeczenia znamiona zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Wnioskodawca dołącza informację ze szkoły/przedszkola/oddziału przedszkolnego na temat funkcjonowania dziecka/ucznia szkoły/przedszkola/oddziału przedszkolnego – na drukach wewnętrznych poradni. Jeżeli wnioskodawca uznaje za zasadne nie dołączenie w/w informacji informuje o tym poradnię na piśmie.
Dziecko, które nie ma aktualnych badań psychologicznych, pedagogicznych lub logopedycznych zostaje w razie potrzeby skierowane na badania do odpowiedniego specjalisty Poradni wskazanego przez dyrektora poradni. W przypadku braku pełnej dokumentacji lekarskiej przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia jej w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwej szkoły o wydanie opinii oraz zasięgnąć opinii nauczycieli i wychowawcy szkoły, do której dziecko lub uczeń uczęszcza, informując o tym wnioskodawcę.
W uzasadnionych przypadkach przeprowadza się obserwację dziecka/ucznia w środowisku przedszkolnym/szkolnym lub rodzinnym dziecka/ucznia na wniosek dyrektora PPP, przewodniczącego zespołu lub zespołu diagnostycznego.
Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii, albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu orzekającego niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
Wniosek składa się w postaci papierowej lub elektronicznej (w postaci elektronicznej począwszy od 1 stycznia 2019r.).
2) Powołanie zespołu orzekającego.
Zespół orzekający powoływany jest w drodze zarządzenia dyrektora poradni. W zarządzeniu, o którym mowa dyrektor ustala: skład zespołu orzekającego, określa przedmiot działania, ustala termin posiedzenia zespołu. W skład zespołu wchodzą: dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba- jako przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog, lekarz, inni specjaliści w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny. W przypadku uzasadnionej potrzeby zmiany zespołu orzekającego lub terminu posiedzenia Dyrektor Poradni wydaje nowe zarządzenie. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
- na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce; asystent nauczyciela lub osoby niebędący nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy; pomoc nauczyciela; asystent edukacji romskiej,
- wyznaczeni przez ich dyrektora placówki, szkoły, przedszkola, do której uczęszcza dziecko,
- na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista, inni niż wyżej wymienieni.
Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
Osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu oraz osób uczestniczących w posiedzeniu zespołu.
3) Zawiadomienie wnioskodawcy o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
Po skompletowaniu dokumentacji Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej powołuje zespół orzekający oraz informuje pisemnie wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu orzekającego, który własnoręcznym podpisem potwierdza przyjęcie informacji. Oryginał dokumentu zostaje w karcie indywidualnej dziecka. W przypadku wysłania pocztą tradycyjną informacji o zespole orzekającym do wnioskodawcy, lub do dyrektora w przypadku zaproszenia osób z głosem doradczym kopia dokumentu pozostaje w dokumentacji dziecka z adnotacją w dacie wysłania informacji. W przypadku konieczności zmiany terminu posiedzenia zespołu, przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym wnioskodawcę.
4) Wydanie orzeczenia/opinii.
Każdy z powołanych przez przewodniczącego zespołu członków po zapoznaniu się z treścią wniosku, dołączoną do niego dokumentacją i materiałami znajdującymi się w karcie indywidualnej dziecka lub ucznia podejmuje decyzję o zakresie postępowania analityczno – diagnostycznego. Na posiedzeniu zespołu orzekającego członek zespołu przygotowuje i przedstawia wyniki diagnozy dołączone przez wnioskodawcę, oraz wyraża swoje stanowisko w sprawie. Zespół podejmuje decyzję w drodze jawnego głosowania. W głosowaniu nie bierze udziału wnioskodawca, który jest wyłączony z tej części posiedzenia zespołu. W sytuacji, gdy jest równa liczba głosów – rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu. Datą wydania orzeczenia lub opinii jest data posiedzenia zespołu orzekającego, na którym podjęto decyzję. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno ‑ wychowawczych oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia dokumentacji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka/ ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno ‑ wychowawczych oraz opinia o potrzebie wczesnego wspomagania mogą być wydane w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia dokumentacji. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub od dnia uzupełnienia dokumentacji.
5) Sporządzenie protokołu z posiedzenia zespołu orzekającego,
Z posiedzenia zespołu orzekającego wyznaczony przez przewodniczącego pracownik – członek zespołu, sporządza protokół, który po odczytaniu i naniesieniu ewentualnych poprawek jest podpisywany przez przewodniczącego zespołu i jego członków. Sporządzane protokoły zawierają informacje określone rozporządzeniem. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby wydania orzeczenia/opinii.
6) Dostarczenie orzeczenia/opinii wnioskodawcy.
Orzeczenie/opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego, niezwłocznie po posiedzeniu zespołu, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Orzeczenia i opinie wysyła się pocztą przez sekretariat poradni lub wydaje się bezpośrednio do rąk wnioskodawcy, co wnioskodawca potwierdza własnoręcznym podpisem w zeszycie korespondencyjnym. Orzeczenia i opinie doręczane są wnioskodawcy w terminie do 7 dni od dnia posiedzenia zespołu, w jednym egzemplarzu. Od decyzji zespołu orzekającego wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty – w terminie do 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia lub opinii. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę.