Przed wizytą na terenie poradni zaleca się zapoznanie z niniejszą procedurą:
Procedura w sprawie zachowania środków bezpieczeństwa i zasad postępowania w przyjmowaniu klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie, które związane są w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz wynikającymi z tego ograniczeniami – 31.08.2021r.
Procedura w sprawie zachowania środków bezpieczeństwa i zasad postępowania w przyjmowaniu klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie, które związane są w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz wynikającymi z tego ograniczeniami zawiera:
- Zachowanie środków bezpieczeństwa w czasie wykonywania pracy na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie.
- Zasady postępowania w przyjmowaniu klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie.
- Zasady prowadzenia terapii, konsultacji oraz innych działań statutowych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie- załącznik nr 1.
- Zasady postępowania diagnostycznego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie- załącznik nr 2.
- Zasady postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u pracownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie- załącznik nr 3.
- Zasady postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u klienta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie- załącznik nr 4.
Zachowanie środków bezpieczeństwa w czasie wykonywania pracy na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie
§1
- Pracodawca zapewnia pracownikom Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie środki ochrony osobistej:
- środki czystości,
- płyny dezynfekujące,
- mydła antybakteryjne,
- rękawiczki jednorazowe,
- maseczki wielokrotnego użytku
niezbędne do świadczenia pracy na terenie Poradni.
- Pracownicy Poradni przyjmując klientów w przestrzeni wspólnej (korytarz) zobowiązani są do zabezpieczenia się za pomocą środków ochrony osobistej m.in. maseczki, przyłbice, płyny dezynfekujące.
- Nie jest wymagane stosowanie w gabinecie specjalisty przyłbicy czy maseczek jeżeli pracownik poradni zachowa bezpieczną odległość (min. 1,5-2m).
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są do utrzymywania bezpiecznej odległości między sobą oraz w kontakcie z klientami (min. 1,5-2 m).
- W sekretariacie znajduję się przesłona ochronna (pleksa), dlatego też pracownicy administracji, powinni używać środków ochrony osobistej wskazanych powyżej, jeżeli ich zdaniem wystąpi potrzeba ich użycia.
- Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć klientów należy układać tak, aby nie doprowadzić do gromadzenia się osób w poczekalni oraz w miarę możliwości unikać mieszania się pracowników.
- Klamki i poręcze są systematycznie odkażane. W szczególnej higienie utrzymywane są ciągi komunikacyjne, sanitariaty oraz powierzchnie dotykowe.
- Na terenie Poradni wprowadza się przerwę techniczną celem zdezynfekowania powierzchni wspólnych.
§2
- Zalecenia dla pracowników:
- każdy pracownik zobowiązany jest na stawienie się w pracy na 15 min przed planowanym terminem spotkania z klientem,
- przed rozpoczęciem pracy (tuż po przyjściu do pracy) obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem do dezynfekcji rąk lub zdezynfekować dłonie,
- nosić osłonę nosa i ust w pomieszczeniach wspólnych (korytarz),
- jeżeli na terenie poradni lub w gabinecie pracownik poradni nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem może przebywać w placówce bez maseczki ochronnej,
- zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 1,5-2 metry),
- ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych (w pomieszczeniu socjalnym może przebywać tylko 1 osoba),
- w czasie wykonywania pracy regularnie i dokładnie myć ręce wodą z mydłem (do dezynfekcji rąk) zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem do dezynfekcji rąk,
- podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do kosza i umyć ręce,
- starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu,
- dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych (m.in. t.j. słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka).
Po każdym kliencie czyścić powierzchnie wspólne w gabinecie, z którymi stykają się klienci. Każdy gabinet jest wyposażony w płyn do dezynfekcji rak, płyn do dezynfekcji pomieszczeń, ręczniki papierowe. Każdy pracownik zobowiązany jest do wietrzenia pomieszczenia, w którym pracuje (po każdym kliencie). Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych na terenie poradni. Jeżeli jest niezbędne spotkanie na terenie poradni powinno być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem odległości pomiędzy osobami (min. 1,5-2m). Dopuszcza się narady, spotkań za pomocą środków komunikacji elektronicznej m.in. e-mail, google meet, Microsoft teams. Jeżeli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60.r.ż oraz osób przewlekle chorych. W celu ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m.in. telefonów, poczty elektronicznej. W poradni wyznaczony został gabinet nr 2 jako izolatorium – pomieszczenie do odizolowania osoby, w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych u klienta lub pracownika poradni. Gabinet ten został wyposażony w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący.
Zasady postępowania w przyjmowaniu klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie
§3
- Klient wchodząc do Poradni jest zobowiązany zdezynfekować ręce za pomocą płynu dezynfekującego, który jest dostępny przy wejściu do poradni.
- Na terenie Poradni obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa.
- Pracownik Poradni ma prawo nie przyjąć klienta jeżeli ten nie ma zakrytych ust i nosa.
- W poradni przyjmowane są wyłącznie osoby zdrowe (bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych).
- Na wyposażeniu Poradni znajduje się bezdotykowy termometr. W uzasadnionych przypadkach pracownik poradni dokona pomiaru temperatury klientom termometrem bezdotykowym. Po każdym użyciu termometr będzie dezynfekowany.
§4
- W Poradni mogą przebywać tylko klienci umówieni na wizytę, Wyjątkiem są osoby, które odbierają lub składają dokumenty w sekretariacie poradni.
§5
- W gabinecie mogą jednocześnie znajdować się 2 osoby (pracownik poradni i klient, w uzasadnionych przypadkach w gabinecie może znajdować się rodzic z dzieckiem zachowując odpowiednią odległość). Rodzic zaopatrzony jest w maseczkę.
- Do gabinetów klienci wchodzą pojedynczo po wcześniejszym wywołaniu przez pracownika Poradni.
- Przed wejściem do gabinetu, jeżeli klient nie posiada rękawiczek jednorazowych, zobowiązany jest umyć ręce wodą z mydłem (do dezynfekcji rąk) zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem znajdującym się na korytarzu poradni. Dziecko/uczeń po wejściu do gabinetu może zdjąć środek ochrony osobistej.
- Pracownicy pedagogiczni w pracy z klientem powinni zachować w gabinecie bezpieczną odległość, chyba że jest to niemożliwe, aby przeprowadzić diagnozę logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną oraz terapię.
- Po wyjściu klienta z gabinetu pracownik pedagogiczny powinien oczyścić powierzchnię biurka lub stolika oraz materiałów możliwych do dezynfekcji za pomocą środków czystości znajdujących się w każdym gabinecie oraz do wietrzenia pomieszczenia.
§6
- W sekretariacie poradni może znajdować się tylko jeden klient (chyba, że ma pod opieką dziecko w wieku do 3 r. życia).
- Pracownik administracji powinien oczyścić blat oraz przesłonę ochronną środkiem czystości dostępnym w sekretariacie poradni po każdym kliencie.
§7
- W przypadku stwierdzenia zakażenia COVID-19 u osoby, która przebywała na terenie poradni zastosowanie mają wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dostępne na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
§8
- Z dniem 31.08.2021 r. przestaje obowiązywać procedura w sprawie zachowania środków bezpieczeństwa i zasad postępowania w przyjmowaniu klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie, które związane są w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 oraz wynikającymi z tego ograniczeniami z dnia 01.09.2020 r.
§9
- Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie wprowadza niniejszą procedurę zarządzeniem. Procedura obowiązuje od dnia 01.09.2021 r. do odwołania.
Załącznik nr 1
Zasady prowadzenia terapii, konsultacji oraz innych działań statutowych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie
- Rodzic/opiekun prawny składa formularz zgłoszenia do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie w sekretariacie (osobiście, za pomocą poczty tradycyjnej lub e-mailem). W formularzu określa zasadność zgłoszenia.
- Złożone formularze zgłoszeniowe do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie analizuje dyrektor lub pracownik sekretariatu pod kątem zasadności, pilności, konieczności i przekazuje kartę indywidualna specjaliście.
- Na zajęcia przyjmowane są osoby zdrowe (nie przejawiające objawów infekcji dróg oddechowych), nie objęte kwarantanną, nadzorem epidemicznym. Informację uzyskuje specjalista telefonicznie w momencie umawiania na wizytę.
- W momencie telefonicznego umawiania wizyty pracownik poradni pedagogiczny informuje rodzica: do poradni przychodzi tylko jedno z rodziców i zabiera ze sobą tylko dziecko, które uczestniczy w zajęciach; o warunkach pracy w poradni w związku z Covid-19. Niewyrażenie zgody (na obostrzenia, w tym stosowanie środków ochrony indywidualnej) jest jednoznaczne z odmówieniem zgody na udział w zajęciach; na teren poradni rodzic i dziecko przychodzą nie szybciej niż na 10 minut przed umówioną wizytą; wchodząc do poradni muszą być zaopatrzeni w środki ochrony indywidualnej – maseczka lub przyłbica, wchodząc do przedsionka poradni klienci dezynfekują ręce; o wyposażeniu dziecka w własne przybory do pisania (ołówek, długopis, kredki), wodę do picia, chusteczki higieniczne.
- Na wyposażeniu Poradni znajduje się bezdotykowy termometr. W uzasadnionych przypadkach pracownik poradni dokona pomiaru temperatury klientom termometrem bezdotykowym. Po każdym użyciu termometr będzie dezynfekowany. Gdy okaże się, że temperatura u klienta jest powyżej 37,3 stopni, nie będą realizowane zajęcia.
- Rodzic i dziecko przychodzą do poradni zaopatrzeni w środki ochrony indywidualnej -maseczka. Wchodząc do przedsionka poradni rodzic i dziecko/uczeń dezynfekuje ręce.
- Obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy: dziecka do ukończenia 4 r. ż., osoby która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust. Odkrycie ust i nosa jest możliwe w przypadku komunikowania się z osobą słabosłyszącą i niesłyszącą.
- Specjalista (wyposażony w środki ochrony indywidualnej) wychodzi na korytarz po klienta.
- Rodzic podczas oczekiwania na dziecko wyposażany jest w środki ochrony indywidualnej (maseczka, rękawiczki lub mają zdezynfekowane ręce).
- Rano gabinety są odkażone i przygotowane do prowadzenia zajęć. Między kolejnymi zajęciami pracownik pedagogiczny przeprowadza dezynfekcję biurka, klawiatury oraz tych narzędzi diagnostycznych, które można zdezynfekować, wietrzy pomieszczenie.
- Należy zachować jak największą możliwą odległość między specjalistą a klientem.
- Nie jest wymagane stosowanie przez pracownika poradni w gabinecie specjalistycznym przyłbicy czy maseczek jeżeli pracownik poradni zachowa bezpieczną odległość (min. 1,5-2m).
- Dopuszczalna jest obecność dziecka z rodzicem wyposażonego w środki ochrony indywidualnej w gabinecie specjalisty.
- Dobór pomocy do wskazanych zajęć przez specjalistę uzależniony jest od możliwości późniejszego ich zdezynfekowania.
- Preferowana jest forma pracy stacjonarnej z klientem.
- Dyrektor Poradni ma możliwość wprowadzenia hybrydowej formy zajęć za zgodą organu prowadzącego oraz pozytywnej opinii Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Chełmnie. Część zajęć będzie mogła odbywać się zdalnie za pomocą komputera, laptopa z użyciem gogle meet, Microsoft teams.
Załącznik nr 2
Zasady postępowania diagnostycznego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie
- Rodzic/opiekun prawny składa formularz zgłoszenia do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie wraz niezbędną dokumentacją dotyczącą przeprowadzenia diagnozy specjalistycznej w sekretariacie poradni (osobiście, za pomocą poczty tradycyjnej lub e-mailem). W formularzu określa zasadność diagnozy.
- Preferowane jest składanie kompletu dokumentacji w sekretariacie, aby uniknąć ponownego stawiennictwa w poradni w celu uzupełnienia dokumentacji.
- Złożone formularze zgłoszeniowe do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie analizuje dyrektor lub pracownik sekretariatu pod kątem zasadności, pilności, konieczności i przekazuje kartę indywidualną specjaliście.
- Na diagnozę przyjmowane są dzieci zdrowe (nie przejawiające objawów infekcji dróg oddechowych), nie objęte kwarantanną, nadzorem epidemicznym. Informację tę uzyskujemy telefonicznie w momencie umawiania na wizytę.
- Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna odbywa się w jednym dniu (dot. to badania diagnostycznego, wywiadu, rozmowy postdiagnostycznej). W uzasadnionych przypadkach za zgodą dyrektora może odbywać się w różnych terminach.
- W momencie telefonicznego umawiania wizyty pracownik poradni odpowiedzialny za diagnozę informuje rodzica: do poradni przychodzi tylko jedno z rodziców i zabiera ze sobą tylko dziecko, które ma być poddane diagnozie; o warunkach pracy w poradni w związku z Covid-19. Niewyrażenie zgody (na warunki badania, w tym stosowanie środków ochrony indywidualnej) jest jednoznaczne z odmówieniem zgody na diagnozę; na teren poradni rodzic i dziecko przychodzą nie szybciej niż na 10 minut przed umówioną wizytą; wchodząc do poradni muszą być zaopatrzeni w środki ochrony indywidualnej – maseczka, wchodząc do przedsionka poradni klienci dezynfekują ręce; o wyposażeniu dziecka w własne przybory do pisania (ołówek, długopis, kredki), wodę do picia, chusteczki higieniczne; o możliwości przeprowadzenia diagnozy specjalistycznej, wywiadu i rozmowy postdiagnostycznej w jednym dniu. Niewyrażenie zgody jest jednoznaczne z odmówieniem zgody na badanie.
- Na wyposażeniu Poradni znajduje się bezdotykowy termometr. W uzasadnionych przypadkach pracownik poradni dokona pomiaru temperatury klientom termometrem bezdotykowym. Po każdym użyciu termometr będzie dezynfekowany. Gdy okaże się, że temperatura u klienta jest powyżej 37,3 stopni, nie będą podejmowaneczynności diagnostyczne.
- Dziecko umawiane na diagnozę powinno być zaopatrzone w środki ochrony indywidualnej tj. maseczkę. W trakcie trwania diagnozy dzieci nie muszą mieć założonej maseczki. Przed rozpoczęciem diagnozy należy pamiętać o umyciu rąk wodą z mydłem lub zdezynfekowaniu dłoni.
- Obowiązek zakrywania ust i nosa nie dotyczy: dziecka do ukończenia 4r. ż., osoby która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust. Odkrycie ust i nosa jest możliwe w przypadku komunikowania się z osobą niesłyszącą lub słabosłyszącą.
- Osoba odpowiedzialna za diagnozę (wyposażona w środki ochrony indywidualnej) wychodzi na korytarz po klienta.
- Rodzic podczas oczekiwania na dziecko wyposażany jest w środki ochrony indywidualnej (maseczka, rękawiczki lub mają zdezynfekowane ręce). Nie należy przemieszczać się po częściach wspólnych.
- Przed wejściem do gabinetu osoba diagnozująca i dziecko są zobowiązani do dokładnego umycia rąk lub ich dezynfekcji.
- Osoba przeprowadzająca diagnozę wyposażona jest w środki ochrony osobistej.
- Z gabinetów specjalistycznych usunięte są sprzęty i przedmioty, których nie da się skutecznie uprać lub zdezynfekować. Diagnosta dba o sprawną i wydają wentylację podczas badania. Dopuszczalna jest obecność rodzica w gabinecie w przypadku dzieci małych, niepełnosprawnych, niesamodzielnych, wymagających opieki. Rodzic zobowiązany jest do umycia i dezynfekcji rąk oraz musi byś wyposażony w środki ochrony indywidualnej.
- Należy zachować jak największą możliwą odległość między osobą prowadzącą diagnozę, a badanym.
- Nie jest wymagane stosowanie przez pracownika poradni w gabinecie specjalistycznym przyłbicy czy maseczek jeżeli pracownik poradni zachowa bezpieczną odległość (min. 1,5-2m).
- Rano gabinety są odkażone i przygotowane do prowadzenia diagnozy. Między kolejnymi diagnozami pracownik pedagogiczny przeprowadza dezynfekcję biurka oraz tych narzędzi diagnostycznych, które można zdezynfekować, wietrzy pomieszczenie.
- Narzędzia wykorzystywane w trakcie diagnozy, powinny być regularnie czyszczone z użyciem płynu do dezynfekcji. Preferowane jest używanie narzędzi, które można zdezynfekować.
- Odbiór opinii/informacji o wynikach diagnozy/orzeczenia odbywa się po wcześniejszym telefonicznym poinformowaniu rodzica przez pracownika sekretariatu poradni o możliwości odbioru dokumentu w konkretnym terminie. W innym przypadku dokumenty wydane przez poradnie zostają wysłane na adres rodzica podany we wniosku.
Załącznik nr 3
Zasady postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u pracownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie
- Pracownicy powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych sugerujących możliwości zakażenia koronawirusem (kaszel, gorączka powyżej 38 stopni, bóle mięśni i ogólne zmęczenie, utrata węchu i smaku o nagłym początku, wysypka) nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej oraz niezwłocznie powiadomić pracodawcę.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu – izolatorium gabinet nr 2 w poradni, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Załącznik nr 4
Zasady postępowania w przypadku podejrzenia u klienta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie zakażenia koronawirusem
- W przypadku stwierdzenia niepokojących objawów chorobowych sugerujących możliwości zakażenia koronawirusem (kaszel, gorączka powyżej 38 stopni, bóle mięśni i ogólne zmęczenie, utrata węchu i smaku o nagłym początku, wysypka) pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren gabinetu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
- Jeśli klient znajduje się w Poradni – czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu – izolatorium gabinet nr 2 w poradni, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do Dyrektora Poradni. Umożliwi to pracownikom ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał klient, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w Poradni, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z osoba podejrzana o zakażenie koronawirusem.
- Należy powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.