STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W CHEŁMNIE

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chełmnie kierując się dobrem małoletnich podopiecznych, zgodnie z obowiązkami określonymi w art. 22b oraz 22c ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich wprowadzonymi przez art. 7 pkt.6 ustawy z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, przyjmuje Standardy Ochrony Małoletnich określające:

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW.

§ 1

  1. Przed nawiązaniem z daną osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi dyrektor uzyskuje informacje, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  2. Przez inną działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich należy rozumieć w szczególności wykonywanie czynności związanych z organizacją wypoczynku małoletnich, wykonywanie umów cywilnoprawnych związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi.

ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB INFORMACJI O KRZYWDZENIU KLIENTÓW PORADNI.

§ 1

Definicje

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że krzywdzeniem jest każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnić można cztery formy krzywdzenia osoby małoletniej: przemoc psychiczną; przemoc fizyczną, zaniedbywanie; wykorzystywanie seksualne małoletniego. Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest odpowiednio dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.

§ 2

Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego

Wśród przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego wyróżnić można przestępstwa wskazane w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) w następujących regulacjach: art. 197 (zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej); art. 198 (seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności); art. 199 (seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia); art. 200 (seksualne wykorzystanie małoletniego); art. 200a (elektroniczna korupcja seksualna małoletniego); art. 200b (propagowanie pedofilii); art. 202 (publiczne prezentowanie treści pornograficznych). Zgodnie z art. 304 § 2 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeksu postępowania karnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.) instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są zobowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.

§ 3

Ważne sygnały

Pracownicy placówki (Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie) zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności o możliwości popełnienia przestępstwa wskazanego w § 2. Szczególną baczność zwraca się na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dzieci niemówiące. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania: dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić; podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia; pojawia się nadmiernie zakrywanie ciała, niestosownie do sytuacji i pogody; dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła; dziecko boi się rodzica lub opiekuna; dziecko boi się powrotu do domu; dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone; dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.; dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób; nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka.

§ 4

Procedury postępowania

  1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego pracownik ma obowiązek: wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała, lub skonsultować się z pielęgniarką, jeżeli uszkodzenie nie wymaga natychmiastowej interwencji pogotowia; poinformować o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego dyrektora placówki; sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego.
  2. Powiadamiając dyrektora o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, pracownik: przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia, które udało mu się ustalić, lub których wystąpienie podejrzewa; informuje o zachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia.
  3. W przypadku gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego jednego z przestępstw wskazanych w § 2: dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego; dyrektor podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie placówki; dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, korzystając z wzoru stanowiącego załącznik do niniejszej procedury.
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 roku w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U.poz.1870) określa procedurę „Niebieskiej Karty” oraz (…) przedstawicieli podmiotów realizujących procedurę.
  5. Zgodnie z powyższym gdy przedstawiciel placówki oświatowej- Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Chełmnie poweźmie informację lub podejrzenie stosowania przemocy wobec dziecka ma obowiązek:
    1. Wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”; W uzasadnionych przypadkach zawiadomić organy ścigania zgodnie z art.12 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, oraz art. 304 kodeksu postępowania karnego;Zgodnie z art. 572 kpc powiadomić sąd opiekuńczy, jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, a więc występuje przemoc wobec dziecka (fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbania), nie respektowania praw dziecka, stosowania kar i konsekwencji niedopuszczalnych przez prawo, niewydolności wychowawczej po stronie rodziców, czy też uzależnień, bądź innych sytuacji zagrażających dziecku, placówka oświatowa ma obowiązek zawiadomić sąd rodzinny, który podejmie odpowiednie działania wobec rodziców/ opiekunów prawnych dziecka.

Wzór zawiadomienia określonego w punkcie 5. b)- Załącznik nr 1

Wzór pisma określonego w punkcie 5. c)- Załącznik nr 2

ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW.

§ 1

  1. Dyrektor poradni lub imiennie wyznaczona przez niego osoba dokonuje przeglądu i aktualizacji standardów nie rzadziej niż raz do roku.
  2. Przegląd i aktualizacja standardów polega między innymi na: zbieraniu informacji od pracowników poradni w zakresie przydatności i czytelności procedur jak również ocen na temat praktycznego ich wdrażania w sytuacjach krzywdzenia dzieci; weryfikowaniu zapisów standardów w zakresie ich zgodności ze zmieniającym się prawem.
  3. Dyrektor poradni lub imiennie wyznaczona przez niego osoba na Radzie Pedagogicznej przedstawia uwagi i wnioski opracowane na podstawie informacji uzyskanych zgodnie z działaniami opisanymi w pkt.2 dotyczącym standardów.
  4. Dyrektor wraz  z Radą Pedagogiczną podejmują decyzję o aktualizacji standardów zgodnie z zaakceptowanymi wnioskami. 

ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PRACOWNIKÓW PORADNI DO STOSOWANIA STANDARDÓW, ZASADY PRZYGOTOWANIA PRACOWNIKÓW PORADNI DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSOBY DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI.

§ 1

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
  2. Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 10-letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmującą następujące zagadnienia: rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich; procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich; odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich; stosowanie procedur „Niebieskie Karty”.
  3. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, są w terminie wskazanym przez dyrektora.
  4. Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w placówce.
  5. Pracownicy nowozatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

Wzór oświadczenia określonego w punkcie 4- Załącznik nr 3

ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA UCZNIOM I ICH RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA.

§ 1

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie zobowiązany jest udostępnić klientom poradni oraz ich rodzicom albo opiekunom prawnym przyjęte i obowiązujące standardy ochrony małoletnich.

§ 2

Udostępnienie standardów małoletnim oraz ich rodzicom lub opiekunom prawnym odbywa się poprzez: udostępnienie w sekretariacie treści standardów w formie papierowej; udostępnienie treści standardów w zakładce na stronie internetowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie.

SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO.

§ 1

Dyrektor poradni zobowiązany jest prowadzić i przechowywać dokumentację ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

§ 2

Dokumentacja o której mowa w § 1 powinna być przechowywana w oddzielnym segregatorze lub teczce opisanej „Dokumentacja ujawnionych incydentów lub zdarzeń w ramach Standardów Ochrony Małoletnich rok..….”, w której zakładane są podteczki imienne małoletnich, tworzone w każdym indywidualnym przypadku ujawnienia lub zgłoszenia.

§ 3

Dokumentacja o której mowa w § 1 powinna zawierać wszystkie dokumenty wytworzone zgodnie z procedurami określonymi w niniejszych standardach. Wszystkie dokumenty powinny być przechowywane w oryginałach z wyjątkiem tych dokumentów, których oryginały zostały przekazane do innych instytucji (np. zawiadomienie policji), w tych przypadkach w dokumentacji przechowywane są kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem.

§ 4

Dokumentacja o której mowa w § 1 powinna być przechowywana w miejscu uniemożliwiającym jej zniszczenie, ale także łatwy dostęp instytucji uprawnionych do kontroli prawidłowości wdrażania i realizowania procedur.

ZASADY DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM PORADNI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH.

§ 1

Zasady ogólne

  1. Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od personelu w odniesieniu do wszystkich czynności podejmowanych przez niego w jednostce, jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Personel placówki traktuje dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
  4. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze, w jakiejkolwiek formie.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, pedagogicznych i niepedagogicznych, stażystów i wolontariuszy.

§ 2

  1. Osoby wymienione w § 1 ust. 5 niniejszej procedury zobowiązane są do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
  2. Osoby wymienione w § 1 ust. 5 procedury zobowiązane są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.

§ 3

Zasady komunikacji

Zasady komunikacji z małoletnimi: udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji; nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka; nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

§ 4

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.
  2. Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów, czynienie uwag, które stanowią lub mogą być odebrane jako nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej.
  3. W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
  4. Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  5. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienie utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów.
  6. Nie jest dozwolone proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletnich.
  7. Nie jest dozwolone nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, lub mogących zostać uznane za posiadające takie właściwości. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych.

§ 5

Zachowania niedopuszczalne w sieci i poza godzinami pracy

  1. Nie jest dozwolone nawiązywanie kontaktów z małoletnimi uczęszczającymi do placówki poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  2. Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi do placówki za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.

§ 6

Odpowiedzialność

       Złamanie zasad wymienionych w przedmiotowej procedurze jest podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej lub karne.

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET ORAZ PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI W SIECI INTERNET.

§ 1

Na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie małoletni nie mają dostępu do urządzeń podłączonych do sieci Internet. Podczas diagnoz i zajęć korzystają z programów komputerowych pod ścisłym nadzorem pracownika placówki.

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH KLIENTÓW PORADNI.

§ 1

Szczegółowe zasady ochrony wizerunku i danych osobowych klientów poradni znajdują się w Procedurze Polityka Danych Osobowych w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Chełmnie.

      


Załącznik nr 1

Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Komenda Rejonowa Policji w …………………………bądź Prokuratura Rejonowa w …………………………

       Niniejszym zawiadamiam, o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanego z art.  (art. 197 (zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej), art. 198 (seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności), art. 199 (seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia), art. 200 (seksualne wykorzystanie małoletniego), art. 200a (elektroniczna korupcja seksualna małoletniego), art. 200b (propagowanie pedofilii), art. 202 (publiczne prezentowanie treści pornograficznych) – należy odpowiednie wybrać Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) na szkodę małoletniego ……………………………………………………………..**

Uzasadnienie

W uzasadnieniu należy opisać stan faktyczny, w szczególności, w jaki sposób pracownicy placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym na szkodę małoletniego i jakie okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa.

W miarę możliwości, jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki (Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie), należy podać następującego dane dotyczące przestępstwa: datę; miejsce; okoliczności przestępstwa; imiona i nazwiska świadków; materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa (np. dokumenty, wydruki, nagrania, zaświadczenia).

……………………………………… (imię i nazwisko osoby zgłaszającej)

Należy wpisać przestępstwo spośród wymienionych w § 2 Procedury. W razie braku możliwości dokonania kwalifikacji przestępstwa – można tę część pominąć.

** Należy wpisać dane dziecka.

Załącznik nr 2

Wniosek o wgląd w sytuację rodziny

                                                                                                            Miejscowość, data…………

Sąd Rejonowy dla Miasta……….

Wydział Rodzinny i Nieletnich ………

Adres……….

WNIOSEK O WGLĄD W SYTUACJĘ RODZINY I WYDANIE ZARZĄDZEŃ W ZWIĄZKU Z ZAGROŻENIEM DOBRA DZIECKA

Na podstawie art. 572 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r-kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 Nr 43 poz. 296 z późn. zmianami):

  1. Zawiadamiamy o zagrożeniu dobra XXXXXXX ucznia. kl. XXXXXXX.
  2. W związku z zagrożeniem dobra dziecka wnosimy o wydania odpowiednich zarządzeń w trybie art 109 kro.
  3. Wnosimy o udzielenie informacji o wszczęciu postępowania z urzędu lub braku podstaw do jego wszczęcia z urzędu w zgłaszanej sprawie.

Uzasadnienie – zagrożenia dobra dziecka:

Xxxxxxxx urodzony zamieszkały (obecnie) jest uczeniem xxxxx klasy xxxxxxx. Bez trudności zaaklimatyzował się w zespole klasowym, sumiennie wypełnia obowiązki ucznia. Niestety w czasie zajęć z psychologiem szkolnym poinformował, że rodzice stosują wobec niego kary fizyczne w postaci klapsów. Dziecko jest również poniżane i wyzywane. Rodzice Xxxxxx awanturują się również między sobą w jego obecności, co prowadzi do tego, że Xxxxxxx funkcjonuje w ciągłym poczucie zagrożenia i niepewności. Wezwani na rozmowę rodzice zaprzeczyli, jakoby stosowali przemoc wobec swojego dziecka, ojciec Xxxxxx poinformował, iż nie uważa on okazjonalnego klapsa za przemoc, uznaje on, że ma prawo wychowywać dziecko zgodnie ze swoimi przekonaniami w tym stosować uznawane przez siebie kary wobec dziecka. W związku z uzyskanymi informacjami wszczęta została procedura Niebieskie Karty.

Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego jest zagrożone a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego niniejszy wniosek i podjęcie odpowiednich działań wobec rodziców Xxxxxxx jest uzasadniony.

Załącznik nr 3

Wzór oświadczenia o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie.

 Chełmno, dnia ……………………               

Ja  niżej  podpisana/y ………………………………………………… zapoznałam/em się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chełmnie.