Poniższe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy małego dziecka.

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie)-  wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy , w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka:
  • ćwiczenia warg:
  • szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”,
  • nadymanie policzków- zabawa w nadmuchiwanie baloników,
  • cmokanie –  zabawa w posyłanie buziaków,
  • parskanie wargami – zabawa w motor,
  • wyraźne wymawianie samogłosek: aaa – zabawa w usypianie lalki , misia; uuu – zabawa w lecący samolot; eee – zabawa w naśladowanie płaczu dziecka; e-o  – naśladowanie samochodu policyjnego; i-u  – naśladowanie karetki pogotowia; e-u  – naśladowanie straży pożarnej
  • ćwiczenia języka:
  • wysuwanie języka na brodę – zabawa „ zmęczony pies”
  • oblizywanie językiem warg ( usta szeroko otwarte można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „ głodny miś”
  • wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „ kukułka wylatuje z dziupli”
  • układanie języka w kąciki ust – zabawa „ tykający zegar”
  • oblizywanie językiem górnych zębów – zabawa „szczotka myje zęby”
  • klaskanie językiem – zabawa  w naśladowanie chodu konia
  1. Ćwiczenia oddechowe. Należy zwrócić uwagę dziecku na prawidłowy sposób oddychania : powietrze nabieramy nosem ,usta są zamknięte, a wydychamy ustami:
  • wdech przez nos, wydech ustami,
  • dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach,
  • zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu,
  • zabawa w wąchanie kwiatków ( wdech nosem , wydech ustami),
  • przenoszenie za pomocą rureczki  skrawków papieru,
  • zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.
  1. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze:
  • naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka. Do zabawy należy użyć zabawek lub ilustracji przedstawiających przedmioty, zwierzęta. Polecenie: Pokazujemy dziecku zabawkę lub ilustrację np. kotka i mówimy: To jest kot – kot miauczy miau, miau, miau (następnie zachęcamy by dziecko próbowało powtórzyć tak jak robi kotek). To jest pies – pies szczeka  hau,hau,hau. To jest krowa – krowa muczy mu,mu,mu. To jest kura – kura gdacze     ko,ko,ko. To jest piłka – piłka skacze    hop, hop,hop. To jest auto – auto jedzie     bum,bum,bum. W ten sposób bawimy się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty.
  • wierszyki dźwiękonaśladowcze – czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy.
Co kotek miał?
Mały Jasio kotka
Przy kominku spotkał
Ukłonił się kapeluszem
Porozmawiać z kotkiem muszę:
– miał kotek siostrę?
–  miau
– miał kotek pazurki ostre?
– miau
– miał kotek mamę i tatę?
– Miau
– Miał kotek na grzbiecie łatę?
– Mia?
I tak sobie przez godzinkę rozmawiali przed kominkiem.
Co słychać na wsi?
Co słychać na wsi? Zależy gdzie,                                                    
Na łące słychać: kle,kle!                          
Na stawie: kwa,kwa!                      
Na polu: kraaa!                                       
Przed kurnikiem:- kukuryku!                  
–  ko-ko-ko-ko-ko w kurniku
Koło budy słychać : hau!                       
Na progu:  miau…
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu.
„Odgłosy”
Jedzie pociąg- fu,fu,fu
 Trąbi trąbka- tru,tru,tru
 A bębenek – bum,bum,bum
Na to żabki – kum,kum,kum
Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap,kap,kap
Mucha bzyczy – bzy,bzy,bzy
         A wąż syczy – sy,sy,sy           
Baran beczy – be,be,be                                                  
         A owieczki – me,me,me
(M. Kownacka), (W. Chotomska)

  Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka.

  1. Wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy.
  2. Obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem i w obecności dziecka np.:
  • w trakcie ubierania dziecka nazywamy części garderoby: bluzka, rajstopy, sukienka, spodnie, buty, pantofle, czapka, kurtka itp.,
  • w trakcie kąpieli nazywamy części ciała np. myjemy nóżki, brzuszek, rączki, buzię, uszka itp. w trakcie pobytu z dzieckiem w kuchni nazywamy pokarmy oraz przedmioty używane podczas jedzenia np.  „ biorę kubek, wlewam mleko, mleko jest smaczne, Ania będzie pić mleko itp.,
  • w trakcie zabawy z dzieckiem  nazywamy przedmioty którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom , dom będzie duży itp.,
  • zachęcamy  dziecko do nazywania przedmiotów i  czynności z  życia codziennego związanych z jedzeniem , zabawą, myciem, ubieraniem się,
  • czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki  a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków,
  • oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz czynności wykonywanych przez dziecko,
  • ćwiczenie rozumienia- zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.:

pokaż gdzie jest …tata…….

podaj mamie …….buty……..

weź do rączki ……piłkę ……..

  • rysujemy wspólnie  z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia – rysując mówimy „ Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin” itp. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.

Uwaga: Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo. Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie. Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów. Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.

Opracowała:

Marzena Zaborowska – Kocioł- surdologopeda PPP w Chełmnie