Tak wizyta w poradni jest bezpłatna i nie wymaga żadnego skierowania.

Tak, zwykle poradnia przyjmuje dzieci z określonego obwodu.

W celu umówienia dziecka do Poradni rodzic lub opiekun prawny powinien złożyć formularz zgłoszeniowy (dostępny do pobrania na stronie internetowej lub stacjonarnie w sekretariacie Poradni).

Pierwsza wizyta na terenie Poradni to spotkanie z rodzicem. Specjalista (psycholog/pedagog/logopeda) zbiera wywiad rozwojowy/diagnostyczny w celu zaplanowania działań diagnostycznych/terapeutycznych zgodnych z potrzebami dziecka lub w związku z widocznymi trudnościami rozwojowymi, emocjonalnymi lub wychowawczymi. Psycholog/pedagog wyjaśnią jak najlepiej przygotować dziecko do pierwszej wizyty u specjalisty.

Warto zabrać ze sobą dokumentację medyczną dziecka, opinie innych specjalistów mających kontakt z dzieckiem oraz informacje z placówki oświatowej, do której uczęszcza dziecko – dotyczącą jego funkcjonowania na terenie przedszkola/szkoły.

Diagnoza obejmuje rozmowę z rodzicem/opiekunem i dzieckiem, testy psychologiczne, pedagogiczne lub logopedyczne oraz omówienie wyników. Przebieg oraz czas trwania pełnego badania to około 4h – jednak jest to zależne od wieku, potrzeb i możliwości dziecka. Na ilość spotkań diagnostycznych wpływa rodzaj zgłaszanych trudności czy problemów dziecka/ucznia.

Rodzic w trakcie diagnozy dziecka oczekuje na dziecko na korytarzu Poradni. W trakcie testów dziecko pracuje samodzielnie z diagnostą.

Opinia jest ważna tak długo, jak długo nie zmieni się sytuacja dziecka. Orzeczenia mają określony czas obowiązywania, zapisany w dokumencie.

Tak. W sytuacji utrzymujących się trudności (edukacyjnych/rozwojowych) zwykle zaleca się je powtórzyć, jednak nie szybciej niż po roku od poprzedniego badania diagnostycznego, chyba że sytuacja dziecka tego wymaga.

Odroczenie obowiązku szkolnego jest możliwe dla dzieci, które nie osiągnęły gotowości szkolnej. Oceny gotowości szkolnej dokonuje się na podstawie obserwacji nauczyciela zerówki i rodziców, diagnozy gotowości szkolnej w Poradni, ewentualnie konsultacji lekarskich. Odroczenie jest możliwe, gdy dziecko nie jest jeszcze gotowe do podjęcia nauki w szkole z powodów:

  • rozwojowych (opóźnienia w rozwoju emocjonalnym, społecznym, poznawczym),
  • zdrowotnych (np. choroba przewlekła, wady słuchu, wzroku, motoryki),
  • niepełnosprawności (każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć odroczony obowiązek, nawet do 9. roku życia).

Jeśli dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej Poradnia, na wniosek rodzica, może wydać opinię o odroczeniu spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego. Decyzję podejmuje dyrektor szkoły, do której przynależy dziecko, na wniosek rodzica, po przedstawieniu opinii Poradni. Z odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego mogą skorzystać także dzieci objęte kształceniem specjalnym. Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego może być wydane tylko raz (wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego).

Opinię o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb dziecka wydajemy wówczas, kiedy w badaniu diagnostycznym zdiagnozowano inteligencję niższą niż przeciętną lub obserwuje się istotne trudności w nauce oraz widoczne są trudności w realizowaniu posiadanego potencjału intelektualnego (m.in. z powodu współwystępujących diagnoz medycznych lub gorszej kondycji psychofizycznej ucznia).

Nauczyciele realizują ten sam program nauczania, ale w inny sposób:

  • dostosowują metody pracy (np. więcej materiałów wizualnych, podział zadań na etapy),
  • zmieniają tempo pracy,
  • modyfikują formy sprawdzania wiedzy (np. więcej czasu na sprawdzian, pytania ustne zamiast pisemnych),
  • ograniczają liczbę zadań do wykonania, jeśli to potrzebne.

Dodatkowo uczeń ma prawo do specjalistycznych zajęć i form pomocy– mogą to być zajęcia m.in. dydaktyczno-wyrównawcze, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, konsultacje z psychologiem/pedagogiem.

Opinia o potrzebie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dokumentem, który zobowiązuje szkołę lub przedszkole do zorganizowania uczniowi wsparcia zgodnego z zawartymi w niej zaleceniami. Co daje uczniowi taka opinia?

  • prawo do dostosowania wymagań edukacyjnych – nauczyciele muszą uwzględnić zalecane metody pracy, tempo, formy sprawdzania wiedzy i oceniania,
  • prawo do specjalistycznych zajęć i form pomocy – mogą to być zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, konsultacje z psychologiem/pedagogiem,
  • indywidualizacja pracy na lekcjach – dostosowanie materiałów, czasu pracy, sposobu udzielania instrukcji,
  • wsparcie w rozwijaniu mocnych stron – opinia wskazuje nie tylko trudności, ale też zasoby ucznia, które nauczyciele powinni wzmacniać,

Rodzic powinien opinię wydaną przez Poradnię dostarczyć do placówki oświatowej (przedszkola/szkoły).

W przypadku przedłożenia opinii przedszkole/szkoła muszą wdrożyć pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodną z zalecaniami, choć szczegóły szkoła może dostosować do możliwości ucznia, biorąc pod uwagę jego aktualne potrzeby i/lub obserwowane trudności.

Nie, opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie jest konieczna, żeby dziecko mogło korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole lub przedszkolu:

  • pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być zorganizowana na podstawie obserwacji i diagnozy nauczycieli, wychowawców lub specjalistów pracujących w placówce,
  • jeśli nauczyciel widzi, że dziecko ma trudności (np. w nauce, zachowaniu, komunikacji), zgłasza to dyrektorowi, a dyrektor włącza dziecko do odpowiednich form wsparcia,
  • możliwe formy wsparcia to np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne (logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne), konsultacje z psychologiem/pedagogiem, indywidualizacja pracy na lekcji.

Jeśli dziecko potrzebuje formalnego dostosowania wymagań edukacyjnych (np. w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się) opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jest wymagana.


Jeśli dziecko ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania to najkorzystniej zgłosić się na diagnozę już w klasie II lub III szkoły podstawowej. Podczas pierwszej diagnozy, jeśli trudności dziecka zostaną potwierdzone badaniem, najczęściej wydawana jest opinia o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną z powodu podejrzenia specyficznych trudności w uczeniu się. Następnie wskazywany jest termin ponownego zgłoszenia się na diagnozę (nie wcześniej niż w IV klasie), po pracy podjętej nad pokonywaniem trudności, celem weryfikacji hipotezy o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Dodatkowo najczęściej prosimy o wykonanie kontrolnych badań słuchu i wzroku.

Diagnozę specyficznych trudności w nauce wykluczają:

  • nieskorygowane wady wzroku i słuchu,
  • poważne zaburzenia mowy,
  • obniżona sprawność intelektualna,
  • brak ćwiczeń w obszarze zgłaszanych trudności,
  • zaburzenia emocjonalne lub inne utrudniające nabywanie wiedzy, niska motywacja, zaległości edukacyjne.

Duża liczba błędów w pisaniu nie musi być wyznacznikiem specyficznych trudności w uczeniu się.

Opinia taka wydawana jest jednorazowo, ważna jest na wszystkie etapy edukacyjne, do końca okresu edukacji danego ucznia, nie trzeba jej odnawiać/aktualizować.

Tak. W uzasadnionych okolicznościach, opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia wraz z opinią nauczyciela lub szkolnego specjalisty z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którzy prowadzą zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody Rady Pedagogicznej.

Objęcie dziecka kształceniem specjalnym oznacza, że na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną) szkoła lub przedszkole ma prawny obowiązek zapewnić mu indywidualnie dostosowane warunki edukacji, wychowania i opieki.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują dzieci/uczniowie:

  • niesłyszący,
  • słabosłyszący,
  • niewidomi,
  • słabowidzący,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • z niedostosowaniem społecznym,
  • zagrożeni niedostosowaniem społecznym.

Lista dokumentów, jakie rodzic, musi złożyć, aby ubiegać się o kształcenie specjalne dziecka znajduje się na stronie internetowej lub w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie.

Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka Poradnia wydaje z uwagi na stwierdzoną niepełnosprawność dziecka. Opinia w sprawie objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju umożliwia realizowanie bezpłatnych zajęć terapeutycznych, najczęściej w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie (ustalane indywidualnie). Zajęcia odbywają się w wybranym ośrodku wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Indywidualne nauczanie oraz indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne organizuje się wyłącznie dla dzieci i młodzieży, których  stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna wydaje orzeczenie na wniosek rodzica i w oparciu o zaświadczenie lekarskie.

Nauczanie indywidualne może być wydane także dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia (na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej) organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z zespołem klasowym.

Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie mogą realizować zindywidualizowanej ścieżki kształcenia

Zajęcia odbywają się indywidualnie oraz dostosowane są do rodzaju trudności dziecka.

Tak, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna prowadzi zajęcia grupowe – aktualna oferta zajęć znajduje się na stronie internetowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie.

Tak. Forma terapii oraz jej czas trwania jest dostosowany do potrzeb dziecka, zwykle odbywa się w formie spotkań indywidualnych dziecka z psychologiem/pedagogiem. Istotnym elementem procesu terapeutycznego dziecka jest również wsparcie wychowawcze rodziców/opiekunów oraz ich psychoedukacja wdrażana przez specjalistę pracującego z dzieckiem.

Tak, psychologa pracującego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej obowiązuje tajemnica zawodowa. Oznacza to, że:

  • psycholog ma obowiązek zachowania w tajemnicy wszystkich informacji uzyskanych w trakcie pracy z dzieckiem i jego rodziną,
  • nie może ujawniać tych informacji osobom nieuprawnionym bez zgody dziecka/ucznia lub jego opiekunów prawnych (chyba że prawo stanowi inaczej, np. w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia, lub po zwolnieniu przez Sąd),

W praktyce oznacza to, że psycholog w Poradni dzieli się informacjami z rodzicami czy szkołą tylko w zakresie niezbędnym dla dobra dziecka i za zgodą rodziców (lub w zgodzie z obowiązującymi przepisami). Tajemnicą zawodową objęci są wszyscy pracownicy Poradni.

Jeżeli dziecko kończy III klasę to szkoła wypełnia informację o uczniu na I etap edukacyjny.

Aktualne wzory opinii dla nauczycieli są dostępne na stronie internetowej PPP. Dokumenty te pogrupowane są zgodnie z etapem edukacyjnym, rodzajem niepełnosprawności czy też wiekiem dziecka.